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S.No How to purchase IGNCA publications?
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The buyer can select the IGNCA publications (books / DVDs / Multimedia CDs/DVDs etc.) from the above mentioned series (lists) and details of the publications with the payment (as per the details given in the payment mode) receipt / DD can be sent to Dr. Advaitavadini Kaul on the address mentioned below.

Shri A K Sinha
Publication Officer
Sutradhara Division,
Indira Gandhi National Centre for the Arts,
11 Mansingh Road,
New Delhi – 110 001, INDIA
Telephone: 91-11-2338 6825
Email: igncapub@gmail.com

Payment mode: Customer can make the payment by Demand Draft in favour of IGNCA, payable at New Delhi or through Bank Transfer. Electronic transfer of money may be sent as per the details below:

Canara Bank
Govt. Business Branch, ASI Building,
Janpath, New Derlhi-110001
SB A/c No. 0143101008365
IFSC Code- CNRB0003525 (For Indian Buyers)
SWIFT CODE CNRBINBBDFM (For Foreign Buyers)
2

IGNCA Publications are available at `Svasti’ - the IGNCA shop run by HHEC at

C.V. Mess,
Janpath,
New Delhi- 110001
INDIA
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भूमिका

वेद एक उल्लेखनीय सभ्यता के अभिन्न ज्ञान, विज्ञान, परंपरा और संस्कृति का स्रोत हैं। वे ब्रह्मांडीय ज्ञान के आसुत ज्ञान के मौखिक संकलन हैं जो अति प्राचीन काल से बचे थे। उन्हें केवल शास्त्रों के रूप में नहीं पहचाना गया है, बल्कि भारतीय संस्कृति और मानव सभ्यता के फव्वारा प्रमुख भी हैं।

‘वेद’ शब्द का अर्थ ‘ज्ञान’ है और संस्कृत मूल ‘विद’ से लिया गया है, जिसका अर्थ है ‘पता करने के लिए’। यह एक एकल साहित्यिक काम का उल्लेख नहीं करता है, लेकिन साहित्य का एक विशाल संग्रह दर्शाता है, जो कई शताब्दियों के दौरान पैदा हुआ था और मौखिक प्रसारण द्वारा एक पीढ़ी से दूसरी पीढ़ी तक दूसरी पीढ़ी को सौंप दिया गया था। ‘वेद’ को ‘श्रुति’ भी कहा जाता है, जिसका अर्थ है, वैदिक ग्रंथों की सामग्री को याद करते हुए, बाद में मंच पर साधुओं द्वारा रचित ‘स्मृती’ के विपरीत, जो सुना है, यह विशुद्ध रूप से मौखिक-मौलिक मौलिक परिभाषा को प्रस्तुत करता है जो इसके लिए इस्तेमाल किया गया था। भारतीय परंपरागत विचारों के अनुसार वेद को शास्त्रीय, आत्मनिर्भर और स्व-अधिकृत माना जाता है। यह किसी भी मानव लेखकों द्वारा रचित नहीं है। वैदिक भजन (सुक्तेस) या छंद (मंत्र) देखे जाते हैं और केवल संतों (ऋषियों) द्वारा बोली जाती हैं। ये संत न मंत्रों के लेखक हैं और न ही वे मंत्रों की सामग्री के लिए ज़िम्मेदार हैं। वेद के सबसे पुराने व्यक्तित्व यस्सा ने स्पष्ट रूप से कहा है कि इन साधुओं को पवित्र ज्ञान प्राप्त हुआ है या ज्ञान उन्हें प्रकट किया गया है। उन्होंने मौखिक निर्देशों के माध्यम से उन्हें वंश को सौंप दिया। महान वैदिक टीकाकार सायाना ने वेदा.


‘इष्टप्राप्ति-अनीशप्रहारहोरोर-अलौकिकम-वरम यो ग्रंथो वेदयाती सा वेद’


इसका अर्थ है, “शास्त्र, जो वांछनीय है और जो अनावश्यक है उसे छोड़ने के लिए दिव्य विधि का वर्णन करता है, वेद कहा जाता है।” यह परिभाषा वेद के उद्देश्य को प्रस्तुत करती है। एक अन्य परिभाषा के मुताबिक, ऋषि के अनुसार, ‘अप्सम्बा’ का अर्थ वेद मंत्र और ब्राह्मण को दिया गया नाम है।


‘मंत्र-ब्राह्मण्योर-वेदानमधेम।’


यह परिभाषा ‘वेद’ के रूप का वर्णन करती है क्योंकि यह मुख्य रूप से इन दो महान प्रभागों – मंत्र और ब्राह्मणों में विभाजित हो सकती है। तदनुसार, मंत्र भाग वेद का मुख्य भाग है और जो भी मंत्र नहीं है वह ब्राह्मण है। यहां यह जानना दिलचस्प है कि प्राचीन भारतीय ग्रंथों में वेद की कई प्राचीन परिभाषाएं, इसका महत्व, रूप या सामग्री को दिखाया गया है। सामान्यतया शब्द ‘वेद’ शब्द बोलते हुए उच्चतम, पवित्र, अनन्त और दिव्य ज्ञान के साथ-साथ उस ज्ञान को प्रतीक बनाते हुए ग्रंथों को दर्शाता है।
 

 

2.वेद का महत्व

कई तथ्यों के कारण वेद का महत्व स्वीकार किया गया है उनमें से कुछ संक्षिप्त में यहां चर्चा की गई है:

  1. वेद मानवता का सबसे जल्द उपलब्ध साहित्य है वेद की पुरातनता संदेह से परे है। इसमें मानव जाति के सबसे पहले दर्ज कविता और गद्य साहित्य हैं
  2. वेद को आधिकारिक ज्ञान माना जाता है, ज्यादातर पूरे भारतीय विचार और धर्म के लिए। इसके अधिकार पर सवाल नहीं उठाया जा सकता है और यह विवाद के मामले में अंतिम धर्मनिरपेक्ष है, चाहे धर्म या दर्शन या सामाजिक रीति-रिवाजों में। अवधि’आस्तिका‘भारतीय दर्शन के उन प्रणालियों के लिए उपयोग किया जाता है, जो वेद के अधिकार पर विश्वास करते हैं और शब्द’नास्तिका‘भारतीय दर्शन के उन प्रणालियों के लिए उपयोग किया जाता है जो वेद के अधिकार पर विश्वास नहीं करते हैं।
  3. हिन्दू धर्म और संस्कृति वेद में निहित हैं आज तक, वेद, उनकी पूजा, बलि, संस्कार और व्यवहार वेद द्वारा प्रभावित हैं।
  4. वेद में सर्वोच्च आध्यात्मिक ज्ञान ( पराविद्य ) और साथ ही दुनिया का ज्ञान भी शामिल है (अपारविद्य).
    हम यहां विभिन्न विषयों जैसे कि विज्ञान, चिकित्सा, राजनीति विज्ञान, मनोविज्ञान, कृषि, कविता, कला, संगीत आदि के विभिन्न पहलुओं का वर्णन करते हैं।
  5. वेद अपनी पवित्रता और पवित्रता में अद्वितीय है। वेदों का पाठ अपने शुद्ध और मूल रूप में बिना किसी परिवर्तन या प्रक्षेपण के हजारों वर्षों के बाद भी संरक्षित है। वेद सच ज्ञान के एकमात्र अनुचित खजाना घर है।
  6. वैदिक भाषा अभिव्यक्ति की चरम अर्थव्यवस्था द्वारा चिह्नित है। कई बार ऐसा लगता है कि कुछ गहरे छिपे हुए अर्थों को रहस्यमय सत्य का संकेत मिलता है। अक्सर यह प्रतीकात्मक प्रभाव बनाता है। वैदिक साधक के तत्काल उत्तराधिकारियों से हमारे समय तक बुद्धिमान पुरुष ने वैदिक ग्रंथों में गहरी सच्चाई के रहस्योद्घाटन की खोज की और अलग-अलग रूप से खोज की है। यही कारण है कि कई टिप्पणियां और संदर्भ-वेदों और वैदिक अवधारणाओं को समझने के लिए प्राचीन और आधुनिक विद्वानों द्वारा पुस्तकें लिखी जाती हैं। यह विशाल संदर्भ सामग्री आगे वैदिक ग्रंथों के महत्व को स्थापित करती है

3.वेद (वेद पथ) का संरक्षण

सबसे पुराने होने के बावजूद, वेदों को अब तक उनके वास्तविक स्वरूप में संरक्षित किया गया है। एफ। मैक्स मुलर, एक प्रसिद्ध यूरोपीय विद्वान, ने स्वीकार किया है कि, वेदों का पाठ हमें इस तरह की सटीकता और देखभाल के साथ सौंप दिया गया है कि शब्दों में शायद ही कोई बदलाव नहीं है, या पूरे में कोई अनिश्चितता है वेदों। इसका श्रेय वैदिक संतों को जाता है (ऋषि)जो अपने सभी सामानों के साथ पत्र द्वारा वेद पत्र के पाठ को संरक्षित और संरक्षित करने के साधन तैयार किए। वैदिक मंत्रों में उच्चारण ( स्वारा ) है, जो शब्द-निर्माण के अपने मूल रूप को संरक्षित करता है।

There were eight ways i.e., Vikritis of memorizing Vedas. These are    Jatapatha,        Malapatha,       Shikhapatha,       Rekhapatha,       Dhvajapatha,  Dandapatha,  Rathapatha  and Ghanapatha.  Among themGhana  Patha  is most difficult and the longest.

There are other three Pathas for memorizing Mantras most commonly known as:

1.  Samhita-Patha – in which Mantra remains in its true form.

2. Pada-Patha– in which each word of a Mantra is separately spoken.

3. Krama-Patha– in which two words of a Mantra are spoken jointly as  Ka-kha, kha-ga.

There were eight ways i.e., Vikritis of memorizing Vedas. These are

1) Jatapatha 2) Malapatha 3) Shikhapatha 4) Rekhapatha 5) Dhvajapatha 6) Dandapatha 7) Rathapatha, and 8) Ghanapatha

Among them Ghana Patha is most difficult and the longest.

Another step was to prepare treatises known as Anukraminis in which the names of Rishi, Devata, Chandas  are mentioned in reference to each hymn of the Vedas. Brahmanas and Vedangas have preserved the inner sense of the Vedic hymns.  A.A. Macdonell  has rightly observed in his ‘History  of Sanskrit  Literature‘-‘  since that remote time, the text of the Vedas has suffered no change whatsoever with such a care that history has nothing to compare with’.

4.  Eternity (Apaurusheyata) of the Veda

As has been told earlier according to Hindu conception the Veda is not the creation of any human being. It is divine and only visualized by the ancient seers, and that is why it is called Apaurusheya . All other works or words of great luminaries fall under the category of Paurusheya  and that is why they are known by their respective names. The Rigveda describes the Veda as eternal and Apaurusheya– ‘Vachaa virupa nityataa‘ – Rigveda 8.76.6Likewise the Upanishad says that the Vedas are just like expiration (Nihshvaasa) of that great ‘Brahman’. They are ‘breathed out’ by the Brahman. So the Veda is eternal just as Brahman.वेदों की अपौरुषेयता एवं वाक् के विभिन्न स्तर_प्रो॰ हृदयरंजन शर्मा (MP3)

5. Age of the Veda

No one now doubts that the Rigveda is the most ancient document of the human beings, but fixing the age of the Rigveda or the Veda is most difficult task. This issue has many problems, such as-

  1. There is no outside evidence available as inscription, seals etc.
  2.  Dates are not mentioned in the Vedic texts.
  3. The doctrine of ‘Apaurusheyata‘ proves the Veda as eternal.
  4. Vedic astronomical accounts found in Vedas are not very clear.
  5. View of the Indian and Western scholars differ on this subject.

On the question of the age of the Veda, the only source that remains is the literary evidence on which are based the so-called literary or linguistic theories. Other theories are based upon some assumptions which have yet to be proved conclusively. Max Muller has rightly exclaimed in his book ‘Physical  Religion‘ (P.18), “Whether the Vedic hymns were composed in 1000 or 1500 or 2000 or 3000 year B.C., no power on each could ever fix.”Certainly Vedic knowledge is beyond age and time as it is eternal and universal. When we talk of the age of the Vedas, we mean to determine the period of arrangement and composition of the main Vedic texts. Boghazkoi inscription (1400 B.C.) found in Asia Minor refers to four Vedic deities, so we may consider the latest limit of the Vedic age before 1400 B.C. But the final word has yet to be said on the age of the Vedas.Here some of the important views held on the subject are presented briefly in a chart to show the complexity of the problem:

Name of the scholar Source Age of the Vedas
1.Swami Dayananda Sarswati Veda-mantras Beginning of the Creation
2. Dinanath Shastri Astronomy 3 lakhs years back
3.AvinashChandraDas Geology 25000 B.C.
4. Balgangadhar Tilak Astronomy 6000 B.C.
5. R.G. Bhandarkar Vedic- mantras 6000 B .C.
6. Shankar Balkrishna Dikshit Astronomy 3500 B.C.
7. H. Jacobi . Astronomy 4500 B.C
8. M. Winternitz Boghazkoi 2500 B.C.
9. F.Maxmuller Buddhist Literature 1200 B.C.

6. Division of the Vedic Literature

A very interesting passage in Mundaka Upanishad broadly divides Vidya into two types – Para and Apara.


द्वे विद्ये वेदितव्ये इति ह स्म

यद्ब्रह्मविदो वदन्ति परा चैवापरा च ॥

तत्रापरा ऋग्वेदो यजुर्वेदः सामवेदोऽथर्ववेदः

शिक्षा कल्पो व्याकरणं निरुक्तं छन्दो ज्योतिषमिति ।


Broadly speaking the whole of the Vedic literature (Apara vidya) can be put into two categories:

  1. The Vedas
  2. The Vedangas

‘Veda’ is a collective term indicating the four Vedas –

  1. Rigveda,
  2. Yajurveda,
  3. Samaveda and
  4. Atharvaveda.

On account of these four different Vedas, one often speaks of ‘the Vedas’ in the plural.The four Vedas consist of four different classes of literary works. To each of these classes belongs a greater or a smaller number of separate works, of which some have been preserved in their true form but also many lost in time. These four classes are:

  1. Samhitas
  2. Brahmanas
  3. Aranyakas
  4. Upanishads

Sometimes, the Aranyakas and Upanishads are treated as part of  Samhitas/Brahmanas and not separately.The Vendangas consists of the six knowledge streams required for understanding of the Vedas. They are:

  1. Shiksha
  2. Kalpa
  3. Vyakarana
  4. Nirukta
  5. Chanda, and
  6. Jyotisha

In addition, each of the veda consists of a secondary knowledge source (called upveda). They are:

  1. For Rigveda – Ayurveda
  2. For Yajurveda – Dhanurveda
  3. For Samaveda – Gandharvaveda and
  4. For Atharvaveda – Arthashastra

The Vedas are mainly for performing the Yajna (rituals). As quoted


वेदा हि यज्ञार्थम भि प्रवृत्ताः कालानुपुर्वा विहिताश्च यज्ञः।

तस्माद् इदं कालविधान शास्त्रम् यो ज्योतिषं वेद स वेदयाज्ञ।।


Yajnas are divided into two major class

  1. Havir Yajna, and
  2. Soma Yajna

An attempt has been made under the project for understanding of the Vedic wisdom through the lenses of the modern scientific knowledge specially in the field of Sciences, Mathematics, Medicine, Astronomy, Architecture, Legal Systems, Metallurgy, Philology, Environmental Studies, Aeronautics, Astrology, Rituals etc. Recordings of some of the experts with their publications has been integrated under this project to attract the younger generation.


Major part of the Article contributed by by Dr.Shashi Tiwari (Retd.), Sanskrit Department, Delhi University